Onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van ministerie van SZW en Wijzer in Geldzaken

Nagenoeg alle jongeren doen online aankopen. Daarbij krijgen zij ook vaak de mogelijkheid om achteraf te betalen. Een op de drie jongeren tussen de 16 en 21 doet dit wel eens bij online aankopen, voor 1 à 2 procent is dit de standaard betaalmethode. Tegelijk ziet een kwart van alle jongeren in die leeftijd dat dit ook wel eens bij vrienden tot problemen heeft geleid. Zij adviseren andere jongeren alleen de mogelijkheid om achteraf te betalen te gebruiken als ze zeker weten dat ze het geld ook hebben.

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Wijzer in Geldzaken vroegen Ipsos I&O een flitspeiling uit te voeren onder jongeren van 16 tot 21 jaar over hun ervaringen met achteraf betalen. De peiling werd uitgevoerd in het kader van de ‘Betaal later kater’-campagne. De twee organisaties wijzen met de campagne ‘Hoe voorkom jij een betaal later kater?’ jongeren op de risico’s van achteraf betalen. Dit om geldzorgen en schulden te voorkomen.

Lees verder
Ga naar boven