Onderwerpen

Werkzame elementen en opbrengsten voor jongeren, ouders en jeugdbeschermers.

Lees verder +

Een rekenkameronderzoek naar de inrichting en functionering van de (lokale) jeugdbeschermingsketen in Leeuwarden

Lees verder +

Sinds 1 januari 2024 geldt in het Nederlandse onderwijs een landelijke afspraak: mobiele telefoons en andere devices zijn niet toegestaan in de klas, tenzij ze noodzakelijk zijn voor het onderwijs of vanwege ondersteuningsbehoeften. Deze afspraak moet bijdragen aan betere concentratie en minder afleiding in de klas.

Lees verder +

Het Verwey-Jonker Instituut organiseerde, op verzoek van ministerie VWS een maatschappelijk gesprek over dit onderwerp.

Lees verder +

Klimaatverandering verliest aan urgentie, vooral onder jongeren. De zorgen om het klimaat nemen af en het gedrag van Nederlanders was in 2024 minder duurzaam dan de jaren daarvóór. Opnieuw: vooral onder jongeren. Onder jongeren is er sprake van ‘klimaatverlamming’. Dit blijkt uit de vijfde “Duurzaam denken, duurzaam doen”, deze keer met een kwalitatieve verdieping onder jongeren. Het onderzoek is op eigen initiatief van Ipsos I&O uitgevoerd.

Lees verder +

Hoe mensen de Wajong en Wet vereenvoudiging Wajong beleven is in samenwerking met theRevolution onderzocht in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Lees verder +

Onderzoek door Ipsos I&O in opdracht van ministerie van SZW en Wijzer in Geldzaken

Lees verder +

Onderzoek naar het proces van toekenning van extra ondersteuning binnen passend onderwijs.

Lees verder +

We zijn op weg naar inclusiever onderwijs. Inclusief onderwijs is onderwijs waar alle kinderen en jongeren dichtbij huis volwaardig en gelijkwaardig toegang toe hebben. Maar wat vraagt dat eigenlijk van de schoolomgeving? Wat is er nodig om schoolgebouwen en buitenruimten toegankelijk en geschikt te maken voor álle leerlingen, maar ook voor leraren en ouders?

Lees verder +

In opdracht van het ministerie van OCW is aan AOb en Ouders & Onderwijs gevraagd om te komen tot een advies voor een landelijke norm basisondersteuning. Samen met Expertisecentrum Nederlands en P2 is hieraan bijgedragen.

Lees verder +

In het project ‘De eigen kracht van ouders’ van Expertisecentrum Nederlands, Stichting PAS, KBA Nijmegen en Gelijkschap dat gefinancierd werd door het Expertisepunt Basisvaardigheden is in Arnhem onderzocht wat ouders in VVE-programma’s nodig hebben om hun zelfeffectiviteit te vergroten bij het begeleiden van de (taal)ontwikkeling van hun kind.

Lees verder +

Een verkennende literatuurstudie naar onderadvisering vanuit intersectioneel perspectief

Lees verder +

Een verkennend onderzoek naar de zichtbaarheid van huiselijk geweld in het familierecht.

Lees verder +
Ga naar boven