Het verrichten van beleidsonderzoek volgens de wetenschappelijke standaarden is een belangrijke pijler voor de VBO-leden. In onderstaand overzicht treft u de meest recente publicaties van hun hand.
Eerste meting van de voortgang van de doelstelling door Oberon, SEO en Ledoux Onderwijsonderzoek.
Lees verder +In dit project onderzochten leraren en onderzoekscoördinatoren/opleiders van vijf basisschoolbesturen en onderzoekers van drie kennisinstellingen hoe leraren diversiteit in de klas kunnen benutten voor het creëren van een inclusieve leeromgeving.
Lees verder +
Een quickscan naar de kwaliteit van schoolgebouwen in opdracht van het ministerie van OCW.
Onderzoek I&O Research in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Lees verder +Onderzoek in opdracht van SBCM
Lees verder +Het Verwey-Jonker Instituut evalueerde de leerrechtaanpak van de gemeente Rotterdam.
Lees verder +Een onderzoek naar de maatregelen die de gemeente Amsterdam en de Amsterdamse schoolbesturen treffen om het primair onderwijs aantrekkelijker te maken voor leraren.
Lees verder +Rapport derde monitormeting over schooljaar 2021-2022.
Lees verder +SEOR onderzocht projecten van JINC in het primair en voortgezet onderwijs in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam.
Lees verder +Het peilingsonderzoek Leesvaardigheid einde (s)bo is uitgevoerd door onderzoekers van het Expertisecentrum Nederlands, KBA Nijmegen, Cito en de Radboud Universiteit, in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs.
Lees verder +Input en onderbouwing voor een langetermijnoplossing voor de organisatie en financiering van zorg en ondersteuning in het speciaal onderwijs.
Lees verder +Onderzoek van Oberon en DSP in opdracht van ministeries van OCW en VWS.
Lees verder +Inventariserend onderzoek naar bestaande projecten en programma’s die leesbevordering en cultuureducatie combineren.
Lees verder +Resultaten Schoolscanvragenlijst NP Onderwijs in 2022 in vergelijking tot 2021
Lees verder +